Szabad Akadémia
MESTERKURZUSAINK
Nagyító alatt a műtárgyhamisítás
A BÁV Zrt. a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szakmai támogatásával négy részből álló előadás-sorozatot indít, ami a közelmúltban megjelent, műtárgyhamisítással és az azzal szembeni fellépés eszközrendszerével foglalkozó tanulmánykötet, a „Műtárgyhamisítás magyar szemmel” legfontosabb témáit foglalja össze, többségében a kötetben szereplő tanulmányok szerzőinek közreműködésével. Az előadások résztvevői ajándékba kapják az összesen 18 tanulmányt tartalmazó, kereskedelmi forgalomban nem kerülő, csaknem 300 oldalas, színes reprodukciókkal illusztrált kötet egy-egy példányát is.
Az előadások időpontjai és témái:
2020. április 17., péntek, 17:00 óra
A hamisítások típusai. A stíluskritika a hamisítások leleplezésének szolgálatában
Előadó: Kaszás Gábor művészettörténész, igazságügyi festményszakértő, galériatulajdonos
2020. április 24., péntek, 17:00 óra
A hamisítás elleni fellépés jogi eszközei
Előadó: dr. Kármán Gabriella PhD, az Országos Kriminológiai Intézet tudományos főmunkatársa, a HENT Műtárgyhamisítás Elleni Munkacsoportjának vezetője
2020. május 8., péntek, 17:00 óra
Természettudományos vizsgálati módszerek a hamisítások leleplezésében
Előadó: Váli Zsuzsanna restaurátor
2020. május 15., péntek, 17:00 óra
Az elmúlt évtizedek nagy nemzetközi hamisítási botrányai és tanulságaik
Előadó: dr. Emőd Péter, művészeti újságíró
Az előadások az adott téma elméleti vonatkozásainak ismertetése mellett esettanulmányokban konkrét hamisítási ügyeket is bemutatnak.
Az előadások helyszíne a BÁV Zrt. székháza (1027 Budapest, Csalogány utca 23-33.)
A kb. 90 perces előadásokat kötetlen konzultáció követi.
Részvételi díj: 25.000 Ft/fő (bruttó, az ÁFÁ-t tartalmazza)
Jelentkezés: akademia@bav.hu
A helyek korlátozott számban állnak rendelkezésre, ezért a részvétel csak regisztráció alapján lehetséges
KORÁBBI KURZUSAINK:
AZ ÉKSZER, AMI GONDOLKODÁSRA KÉSZTET
1. előadás (november 29.)
Klasszikus ékszer – kortárs ékszer
A (kortárs) ékszer kulturális jelentése, értékreceptje
Az ékszer önálló esztétikai egység, melyet nem terhelnek a financiális szempontok, a státusz, a divat, csak a mű létezik, önmaga. Az ékszer jóval túlnő egy divatcikk szerepén, nem tekinthetjük pusztán öltözék-kiegészítőnek. Ahhoz, hogy megértsük a kortárs ékszert, úgy kell értelmeznünk, megközelítenünk, mint bármely más művészeti produktumot. A kortárs ékszer egyrészt konceptuális projekt, másrészt az anyaggal való kísérlet, továbbá szociális kommentár a jelenhez, ugyanakkor a múlthoz való kulturális kapcsolatot is megteremti. Az ékszer intellektuális konfrontáció a környezettel. A benne kifejeződő művészi megnyilatkozással azonosulni a kortárs ékszer viselésének előfeltétele.
TED NOTEN: Nyaklánc, 2010
TED NOTEN: Nyaklánc, 2010
2. előadás (december 6.)
A kortárs ékszertervezés legjellemzőbb trendjei
Történetek ékszerben elmondva - a narratív ékszer
Amikor múzeumban, galériában látunk egy-egy nagy méretű, a konvencionálistól eltávolodó ékszert, föltámadhat bennünk az a kérdés, hogy a tervező gondolt-e egyáltalán arra, hogy valaki viselni fogja az ékszert. A kortárs ékszer emancipációját követően a művészek öntudatosabban, a piacon új pozíciókat kialakítva terveznek ékszereket, függetlenebbek a megbízóktól, a konvencióktól, a divattól. Az ékszertervező művész lett, aki akarja a művészi szabadságot, és művét elsősorban nem a viselő élvezetének kedvéért hozza létre. A kortárs ékszer viselői, gyűjtői is úgy tekintenek a tárgyakra, mint jelekre, mint egy sajátos kommunikáció lehetőségére. Az, hogy az ékszer esetleg provokatív, növelheti a vonzerejét.
MELANIE BILENKER: Bross, 2008
3. előadás (december 13.)
A kortárs ékszer 21. századi mesterei
Robert Baines, Manfred Bishoff, David Bielander, Lisa Walker
A kortárs ékszer maga mögött hagyta az alkalmazott művészet és az aranyművesség mesterségének korlátait, mégis megőrizte, továbbviszi legjobb hagyományait. A 21. századi tervezők belemerülnek a történelembe, amelyet gazdag forrásnak tekintenek, kutatják a szépség, a luxus, az érték fogalmát, a meséket, a legendákat, a mítoszokat; újrainterpretálják a történelmi ornamentumokat mai anyagokkal, technikával a kortárs gondolkodás jegyében.
ROBERT BAINES: Gyűrű, 2012
Előadó: Spengler Katalin, művészeti tanácsadó, műgyűjtő
Tanórák: 3 alkalom, péntekenként, alkalmanként 1,5 óra, 17.00-tól 18.30-ig
Az előadások helyszíne: BÁV Oktatási kabinet (1027 Budapest, Csalogány utca 23-33.)
Időpontok: 2019.nov.29, dec.6 és dec.13.
A Szabad Akadémia részvételi díja bruttó: 12.000 Ft
Jelentkezési határidő: A jelentkezés a befizetések sorrendjében történik. A tanfolyamra max. 40 főt tudunk fogadni.
Az előadássorozat minimum 15 fő jelentkezése esetén kerül megtartásra.
További információ és jelentkezés: akademia@bav.hu, tel.: 06-1-325-2613 (Jelentkezésével elfogadja a BÁV adatkezelési tájékoztatóját, mely a következő linken olvasható: http://bav.hu/bavakademia )
A RAGYOGÓ BŰVÖLET ASSZONYAI - BARANGOLÁS A DRÁGAKÖVEK VILÁGÁBAN
„A drágakövek sem egyebek, mint asszonyok és leányok, inkognitó jelenések, szépségüknek csak ezt az egyetlenegy tulajdonságát, a ragyogó bűvöletet tartották meg. Ez a varázslatuk.” Hamvas Béla
Mit lehet tudni a drágakövek keletkezéséről, történetéről? Melyek az ősi korok óta ismert vagy éppen az újnak számító drágakövek? Mik a drágakőtudomány alapfogalmai? Mit tudunk a legnépszerűbb drágakövekről? Hol vannak a legújabb lelőhelyek? Milyen új eljárások jelentek meg, milyen változások következtek be az utóbbi évtizedekben? Milyen eladások, rekordárak jellemzik ezt a piacot?
A négy alkalmas előadássorozat lehetőséget ad a drágakövek szerelmeseinek, hogy mélyebben megismerjék a gyémántok, zafírok, rubinok, smaragdok, gyöngyök, korallok és más drágakövek világát. Hercsik Anita drágakőszakértő, a BÁV Akadémia tanára olyan hasznos és érdekes tudnivalókat gyűjtött össze, amelyek egy-egy vásárlás során is segítségül hívhatóak. Jó lehetőség ez azoknak is, akik az elméleti tudásukat a gyakorlatba is szeretnék átültetni, hiszen a tárgyalt drágakövek mind kézbe vehetőek, megvizsgálhatóak.
Az előadások tematikája:
- A drágakőtudomány alapfogalmai, története, az új lelőhelyek. A különböző kezelések felismerése.
- Ősi és új színes drágakövek. Érdekességek, rekordárak a kereskedelemben.
- Szerves eredetű drágakövek: gyöngyök, borostyán, korall.
- A gyémánt genetikája, története, amit a gyémántról tudni érdemes.
Előadó: Hercsik Anita drágakőszakértő, a BÁV Becsüs Akadémia tanára
Tanórák: 4 alkalom, péntekenként, alkalmanként 1,5 óra, 16.30-tól 18.00-ig
Az oktatás helyszíne: BÁV Oktatási kabinet (1027 Budapest, Csalogány utca 23-33.)
Időpontok: április 5., 12., 26. és május 3.
A Szabad Akadémia részvételi díja bruttó: 16.000 Ft
Jelentkezési határidő: A jelentkezés a befizetések sorrendjében történik. A tanfolyamra max. 40 főt tudunk fogadni.
A kurzust minimum 10 fő jelentkezése esetén indítjuk.
További információ: Rózsa Rita, akademia@bav.hu
Jelentkezés: A tanfolyam betelt, további jelentkezőket nem tudunk fogadni!
CSIPKEMŰVÉSZETI TANFOLYAM - A CSIPKÉK MEGHATÁROZÁSA
A foglalkozást vezeti: Erdei Lilla, etnográfus
"Az Iparművészeti Múzeumban eltöltött 14 év alatt nagyon sok megkeresést kaptam a csipkékkel kapcsolatosan: Milyen típusú? Milyen régi? Mennyire értékes? Hogyan készült? Mire használhatták? Érdemes restauráltatni? Hogyan kell tárolni? Hova forduljak, ha tisztíttatni vagy javíttatni szeretném? Sokszor maguk a műtárgykereskedők sem ismerik az egyes csipkefajták közti különbséget, illetve hogy mivel érdemes foglalkozni, mit érdemes javíttatni, ami sok esetben az árképzésben nyilvánul meg." Erdei Lilla
Májusban 6 alkalmas csipkeművészeti kurzust indítunk, ahol az órák során az érdeklődők megismerhetik a csipkék kultúrtörténeti hátterét, illetve elsajátíthatják a csipkék meghatározásának alapjait. Az alkalmak során a másfél órás elméleti előadásokat követően, a témához kapcsolódó csipkefelismerési gyakorlatot is tartunk.
Tematika:
1. A csipke fajtái, technikai, megjelenésbeli és felhasználásbeli sajátosságaik. A művészi csipke jellemzői.
2. A varrott csipke története, főbb típusai, korszakolásuk és felhasználásuk – készítéstechnikai bemutatóval egybekötött óra
3. A vert csipke története, főbb típusai, korszakolásuk és felhasználásuk – készítéstechnikai bemutatóval egybekötött óra
4. A fémfonalas csipkék története, jellegzetességei, korszakolásuk – készítéstechnikai bemutatóval egybekötött óra
5. A magyar csipkék jellegzetessége, különleges tekintettel a 20. századi csipkefajtákra.
6. A gépi csipkék fajtái, a gépi és a kézi csipke közti különbség. Tárolás, tisztítás és javítás lehetőségei.
Időpontok: 2019. május 10., 17., 24., 31. és június 7., 14. péntekenként, 16.30-18.45 (90 perc előadás + 45 perc felismerési gyakorlat)
Az oktatás helyszíne: BÁV Oktatási kabinet (1027 Budapest, Csalogány utca 23-33.)
A Szabad Akadémia részvételi díja bruttó: 23.000 Ft
Jelentkezési határidő: A jelentkezés a befizetések sorrendjében történik. A tanfolyamra max. 40 főt tudunk fogadni.A kurzust minimum 10 fő jelentkezése esetén indítjuk.
Jelentkezés: https://goo.gl/forms/PaAN7tm1RfXqADCR2
További információ: Rózsa Rita, akademia@bav.hu
A képen szereplő csipke az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében található.
KORÁBBI TANFOLYAMAINK:
ZSOLNAY MÁSKÉNT – TECHNIKÁK, HAMISÍTÁS ÉS RESTAURÁLÁS - Betelt!
3 alkalmas mesterkurzusunkon Vaja László, kerámia restaurátor vezetésével a következő kérdésekre keressük a választ: Milyen különleges technikákat használt fel a Zsolnay-gyár az évtizedek során? Hogyan volt hatással a tervezőkre a világ, Kína, Japán, Peru vagy akár Mexikó művészete? A rendkívül széles paletta milyen módon ad teret a hamisítóknak? Mire figyeljünk, kitől kérjünk tanácsot annak érdekében, hogy eredeti műtárgyat birtokoljunk? Milyen elvek alapján érdemes restauráltatni tárgyainkat? Hogyan gondolkodnak a szakemberek erről Európában, és hogyan Keleten?
Tematika:
1. A világ kerámiái, a Zsolnay kerámia, avagy indiánok a Zsolnay gyárban
Az előadás egyrészt betekintést nyújt a hagyományos technológiák sokaságát felvonultató XIX. századi Zsolnay gyárba. Számos művészi megoldással, gyártási megoldással ismerkedhet meg a hallgató. De ez az ismerkedés egy ponton tágra nyílik, a világ (Kína, Japán, Peru, Mexikó stb.) kerámiáival való ismerkedés során. Keressük a választ arra az egyszerűnek tűnő kérdésre, honnan tudta, honnan ismerte Zsolnay Vilmos például a Mochica kerámiát? Időben és térben kalandozunk, Pécstől Peruig, Sikorszki Tádétól Pablo Picassoig.
2. Nem minden Zsolnay, ami annak látszik
A hamisítás állandó probléma a műtárgyak kedvelői és a műtárgybefektetők számára. A hamisítók minden trükköt bevetnek, minden ravasz ötletet felhasználnak annak érdekében, hogy a gyanútlan vevőt lépre csalják. Hogyan közelítsünk e kérdéshez, mire figyeljünk, vagy milyen kérdéseket tegyünk fel egy nekünk tetsző mű megvásárlásánál? Melyek a legtipikusabb hamisítási módok? Mire figyeljünk, kitől kérjünk tanácsot annak érdekében, hogy eredeti műtárgyat birtokoljunk?
3. Restaurálás
Amikor a restaurálás szóba kerül egy egy műtárgy kapcsán, sokszor az egyszerűnek tűnő mondatok mélyén igen komoly szakmai megközelítések, netán szakmai dilemmák rejlenek. Eljuthatunk annak a felismeréséhez, hogy a restaurálás nem rutinmunka, minden tárgy más és más megoldást kíván.
Hogyan gondolkodnak a szakemberek erről Európában, és hogyan Keleten? Mi fér bele a restaurátor tevékenységébe, és mitől óvakodjon? Mely alapelveket még a megrendelő kifejezett kérésére sem szeghet meg? Miért öröm ez a munka? Mit érdemes tudni megrendelői oldalról, hogy a restaurálás értéknövelő, ne pedig értékcsökkentő legyen?
Előadó: Vaja László, kerámia restaurátor
Időpontok: 2019. február 8., 15., 22. péntekenként, 17:00-18.30 óráig
Az oktatás helyszíne: BÁV Oktatási kabinet (1027 Budapest, Csalogány utca 23-33.)
A Szabad Akadémia részvételi díja bruttó: 10.900 Ft
Jelentkezési határidő: 2019. február 1.
A kurzust minimum 10 fő jelentkezése esetén indítjuk.
A tanfolyam betelt! További jelentkezéseket nem tudunk sajnos fogadni.
TRENDEK ÉS MESTEREK - BÚTORMŰVÉSZET A SZECESSZIÓTÓL A MODERNIZMUSIG / 4 ALKALMAS TANFOLYAM
A környezetkultúra, így a bútorművesség forradalmi megújulása stílusokon átívelő folyamat: a historizmus ellenében létrejövő angol iparművészeti mozgalmaktól a 20. század első felének modernista mozgalmáig tart. Olyan, ma is érvényes problémákra adott gyakorlati megoldások mentén alakultak az uralkodó trendek, mint hogy mi az új esztétika lényege: a drága anyagokból kifinomult technikával létrehozott új, egyedi berendezési tárgyak vagy a modern design alapjain nyugvó esztétikus tömegtermelés? Az is felmerült, hogy milyen mértékben kell meghatároznia az új anyagoknak és technikáknak a korszellemet?
Napjainkban a mindennapi tárgyaink sokaságát, így a bútorokat is, úgy használjuk, hogy nem ismerjük azt a mögöttes, izgalmas tartalmat, amely hozzájuk kötődik. Ezzel lényegében napjainkra érték el a fent említett újító mozgalmak eredeti céljaikat.
Az előadássorozat a ma értékítéletét az aukciós eredmények tükrében vizsgálja, ami ugyan nem jelent objektív mércét, de éppen az a cél, hogy a visszatekintő utókor változó divattrendjeit és az aukciókon szereplő tárgyak értékét alakító tényezőket tárja fel.
1. A változások nyitánya: Anglia és az Osztrák Magyar Monarchia, azaz design és kézművesség vs esztétikus tömegtermelés
- Morris és az Arts and Crafts mozgalom a gótika szellemiségének igézetében.
- A japán példa Godwin és Dresser terveiben és megvalósult munkáiban.
- Az azóta sem felülmúlható Thonet-jelenség az Osztrák Magyar Monarchiában.
2. Florális és geometrikus szecesszió: az utókor ítélete a nemzetközi műkereskedelemben
- Mitől új és mitől „régi” a szecesszió?
- Brüsszel, Párizs és Bécs (Wiener Werkstette) legnagyobb mestereinek aukciós megjelenése.
- A felfedezés izgalma: Tornai Gyula szecesszió és art deco határán mozgó bútorművészete.
3. Mennyire luxus ma az art deco?
- Az előadás a kiemelkedő mesterek rekord leütési árainak hátterét vizsgálja, vagyis azt, hogy miért fizet valaki 7 milliárd forintot egy Eileen Gray-fotelért, vagy közel 40 millió forintot egy Gusztáv Miklós-ajtókilincsért.
4. Breuer Marcell helye a nemzetközi modernizmus stílusáramlataiban
- Előképek (De Stijl, Rietveld).
- Breuer Marcell helye kortársak között (Bauhaus, Corbusier-Perriand, Eileen Gray és Frank Lloyd Wright).
- Ritkán tárgyalt angliai tevékenysége.
- Hatása a második világháború utáni környezetkultúrára.
Előadó: Dr. Tarbay Gabriella, művészettörténész, a BÁV Akadémia tanára
Időpontok: 2019. március 1., 8., 22., 29. péntekenként, 17:00-18.30 óráig
Az oktatás helyszíne: BÁV Oktatási kabinet (1027 Budapest, Csalogány utca 23-33.)
A Szabad Akadémia részvételi díja bruttó: 15.500 Ft
Jelentkezési határidő: 2019. február 22.
A kurzust minimum 10 fő jelentkezése esetén indítjuk.
További információ és jelentkezés: akademia@bav.hu
Korábbi kurzusok:
A FEKETE-FEHÉR GAZDAGSÁGA - A MAGYAR GRAFIKA TÖRTÉNETE 1890-1960-AS ÉVEK
A művészi (sokszorosított) grafika a 19. század harmadik harmadától új életre kelt Nyugat-Európában. A fotomechanikus sokszorosítási technikák és maga a fotó elterjedése következtében a rézkarcot, a litográfiát és a fametszetet többé nem használták reprodukálás céljára, így e régi, nagy hagyománnyal bíró technikákat a művészek ismét „felfedezték” a maguk számára, és nagy kedvvel kísérleteztek velük, egyre tágítva a technikák szabta művészi lehetőségeket. A századfordulóra a képzőművészeti műfajok sorába teljes jogú tagként felzárkózott a művészi grafika.
Ez a folyamat – némi késéssel – Magyarországon is lezajlott. Az 1890-es évek elejétől külföldi tanultságú mestereknek köszönhetően Magyarországon is megjelent a művészi grafika, és ha nem is olyan mértékben, mint Nyugat-Európában, de jelentős festők, grafikusok – Rippl-Rónai József, Kövesházi Kalmár Elza, Olgyai Viktor – kezdtek kísérletezni vele. Olgyai különösen sokat tett a művészi grafika népszerűsítéséért, nevéhez fűződik a Magyar Grafikusok Egyesületének megalapítása, és főképp a grafikai tanfolyam elindítása 1906-ban Képzőművészeti Főiskolán. Olgyai tanfolyamának köszönhetően számos ifjú növendék foglalkozott a grafikai technikákkal, köztük Tichy Gyula és Kálmán, vagy a későbbi építész, Kozma Lajos. 1914-re – részben Olgyai erőfeszítéseinek köszönhetően – a művészi grafika elfogadott műfajjá vált Magyarországon is. A grafikák kiállításokon szerepeltek, és a múzeumi gyűjtemények becses darabjaivá váltak.
Az első világháború kitörése lezárta a művészi grafika történetének első szakaszát. Az avantgárd és a húszas évektől induló népi mozgalom művészei egyaránt felismerték a műfajban rejlő propagatív lehetőségeket, és grafikáikat az eszmék szolgálatába állították. Mondanivalójukat világos, tömör formába öntötték, ami figyelemfelkeltő és bárki számára könnyen értelmezhető volt. A grafika új mesterei többek között Bortnyik Sándor, Uitz Béla, Mattis Teutsch János, Kassák Lajos, Moholy Nagy László voltak. Az avantgárd mellett az Olgyai által kinevelt, a rembrandti hagyományokból induló „rézkarcoló nemzedék” –, Aba Novák Vilmos, Patkó Károly, Szőnyi István, Derkovits Gyula – jutott szóhoz, egy más, a válság idején népszerű, klasszicizáló tematikával. A fametszés is új életre kelt Molnár C. Pál, Buday György és Gáborjáni Szabó Kálmán kezén, hozzájárulva az illusztráció és a könyvművészet megújulásához.
Az 1950-es évek második felétől új szemléletű grafika bontakozik ki, elsősorban Kondor Béla jelentkezésével. A műfaj középkori és reneszánsz gyökereihez, leginkább Dürer művészetéhez visszanyúló rézkarc felfogása óriási hatást gyakorolt a kortársakra és az ifjabb generációra is. A grafika az 1960-as évekre vezető műfaj lett a képzőművészetekben, tehetséges grafikusok sora jutott megrendelésekhez, és mutatkozott be a széles közönség előtt is az 1961-től rendezett miskolci biennálékon (Csohány Kálmán, Rékassy Csaba, Würtz Ádám, Gyulai Líviusz stb.). A grafika egyben a formakísérletek terepe is lehetett: az 1960-as években jelentkezett az a fiatal generáció (Maurer Dóra, Major János, Pásztor Gábor), akik új technikákkal, a rajzosságtól, a naturális ábrázolásmódtól eltérve gyűrt, maratott felületekkel, foltokból, faktúrák ellentéteiből alakították ki kompozícióikat.
2019. január 11.
A művészi grafika kezdetei: 1890-1914
A művészi grafika megjelenése Magyarországon. Technikák: rézkarc, színes litográfia, fametszet. Első mesterek: Rippl-Rónai József, Kövesházi Kalmár Elza, Olgyai Viktor
2019. január 18.
Az Olgyai-iskola megalapítása, és az első évfolyamok: Kozma Lajos, Tichy Gyula, Tichy Kálmán, Zádor István
2019. január 25.
Grafika a két háború között: a rézkarcoló nemzedék és a fametszők új generációja, Aba Novák Vilmos, Uitz Béla, Patkó Károly.
2019. február 1.
Kondor Béla és a 60-as évek
Előadó: Földi Eszter, művészettörténész, muzeológus, Magyar Nemzeti Galéria
Kérjük, jelezze, ha a tanfolyamot karácsonyi ajándékként szeretné adni, ez esetben külön ajándékutalványt állítunk ki.
Tanórák: 4 alkalom, péntekenként, alkalmanként 1,5 óra, 17.00-tól 18.30-ig
Az oktatás helyszíne: BÁV Oktatási kabinet (1027 Budapest, Csalogány utca 23-33.)
Időpontok: 2019. január 11., 18., 25., február 1., péntekenként, 17:00-18.30 óráig
A Szabad Akadémia részvételi díja bruttó: 15.240 Ft (12.000 Ft+3240 Ft Áfa)
Jelentkezési határidő: 2019. január 7.
A kurzust minimum 10 fő jelentkezése esetén indítjuk.
További információ és jelentkezés: akademia@bav.hu, tel.: 06-1-325-2613
ISMERD MEG A BÚTORSTÍLUSOKAT AZ ÓKORTÓL A 20. SZÁZADIG! - BÚTORTÖRTÉNETI ELŐADÁSSOROZAT
2018. október 4-től, 10 alkalommal
Az előadássorozat keretében történeti enteriőrök és a kor kiemelkedő bútorcsodái segítségével ismerhetik meg a bútorstílusokat, jellemző bútortípusokat az ókortól a modernizmusig, illetve, hogy ezek a bútorok mennyiért keltek el a nagy aukciósházak árverésein.
Előadó: Dr. Tarbay Gabriella, művészettörténész, a Kodolányi János Főiskola tanára
Tematika:
- Bútorművesség az ókortól a klasszicizáló stílusáramlatokig: az egyiptomi, a görög és a római civilizáció hatásai; a romantika és a gótika, a reneszánsz, a barokk, a rokokó, a klasszicizmus, a francia empire, az angol regency; a német, osztrák és magyar empire, valamint a biedermeier bútorművesség.
- A 19. század második felétől a századfordulóig: az eklektika, a historizmus és az egyes országok jellegzetes variációi, hajlított bútorok, kézműves ideálok (Arts and Crafts) és a szecesszió bútorai.
- A 20. század: az art deco kiemelkedő tervezői, a bútorművesség magyar és nemzetközi modern irányzatai a két világháború között, design és tömegtermelés, közel- és távolkeleti hatások.
- A hamisítvány, a másolat és az utánérzés fogalmai, a bútorvizsgálat fő lépései.
Tanórák: 10 alkalom, kéthetente csütörtökönként, alkalmanként 3 óra, 16.30-tól 19.30-ig
Az előadások pontos időpontja: 2018. október 4-től 2019. március 14-ig kéthetente csütörtökönként (okt. 4., 18., nov. 8., 22., dec. 6., 2019. jan. 17., 31., febr. 14., 28., márc. 14.)
A tanfolyam ára: 40.000 Ft/fő
Szabad helyek száma: 5 fő
A tanfolyam helyszíne: BÁV Oktatási Kabinet (1027. Budapest, Csalogány u. 23-33.)
Jelentkezés és további információ: Rózsa Rita, akademia@bav.hu, 06-1-325-2613, 20-204-0080
AZ ÉKSZEREK TÖRTÉNETE
2018. október 4-től, 6 alkalommal
Stílustörténeti áttekintésünk során az egyes korok lenyűgöző ékszereit és azok alkotóit ismerhetik meg, legyen szó az ókor egyszerű, mégis máig meghatározó darabjairól, a barokk és a rokokó ékszerkölteményeiről, a szecessziós, a letisztult art deco vagy a nemesfémektől elszakadó kortárs alkotásokról.
Előadó: Simonyi István, művészettörténész
Tematika:
- A fémművesség kezdetei: Egyiptom, Mezopotámia, Kis-Ázsia, a perzsák, a görögök és etruszkok, valamint Róma ötvösművészete.
- A középkor: a bizánci, a román és a gótikus ékszerek.
- A reneszánsz és a manierizmus remekművei.
- A barokk és a rokokó ékszerkölteményei
- A 19. század historikus, klasszicista és romantikus ötvösművészete.
- A 20. század ékszerházainak kialakulása, az Arts and Crafts és a szecesszió, az avantgárd, az art deco és a modern, kortárs ékszercsodák.
Tanórák: 6 alkalom, hetente egyszer, csütörtökönként, alkalmanként 3 óra, 16.30-tól 19.30-ig
Az előadások pontos időpontja: 2018. október 4-től november 15-ig csütörtökönként, (okt. 4., 11., 18., 25., nov. 8. és 15.)
A tanfolyam ára: 25.000 Ft
Szabad helyek száma: 5 fő
A tanfolyam helyszíne: BÁV Oktatási Kabinet (1027. Budapest, Csalogány u. 23-33.)
Jelentkezés és további információ: Rózsa Rita, akademia@bav.hu, 06-1-325-2613, 20-204-0080
HALADÓ ÓRA MESTERKURZUS
Nincs olyan férfi, aki ne vágyna egy márkás, számozott, mesteri kivitelezésű órára, mégis amikor vásárlásra kerül a sor, sokan elbizonytalanodnak. Melyek a megbízható márkák? Mely órák azok, amelyek hosszútávon is képesek megtartani az értéküket? Milyen szempontok alapján érdemes vásárolni? Hogyan gyarapítsuk gyűjteményünket?
Azért, hogy Ön is magabiztosan eligazodjon az órák világában a BÁV a 2018. október 30-án tartandó 2. Óraukciójához kapcsolódóan haladó workshopot szervez Antal Péter óraszakértő vezetésével.
Tematika:
A modern óraipar:
- Bevezetés: az óra története, az óraipar kialakulása vázlatosan.
- A mai óraipar kialakulásához vezető 20. századi folyamatok, az európai, amerikai, japán óraipar kialakulása.
- A 70-es évek nagy óraipari válsága és következményei – a mai óraipari struktúrák kialakulása.
- A mai óraipar főbb képviselői, nagyobb csoportok és a legismertebb márkák ( Swatch, Richemont, LVHM Group) valamint kisebb csoportok és független márkák.
Az óra, mint gyűjteményi tárgy, az óragyűjtő szempontrendszerei:
- Antik órák osztályozása
- Az óra, mint történeti tárgy, mint műtárgy, mint technikai érdekesség
- Beszerzési források, lehetőségeik és kockázataik
Az óra, mint befektetés:
- Mitől értékállók az órák és a műtárgyak?
- Befektetési szempontrendszerek, árverési "anomáliák"
A tanfolyam helyszíne: BÁV Apszisterem (1054 Budapest, Bécsi utca 3., bejárat az ékszerbolton keresztül)
Időpont: 2018. október 6., szombat 10.30-13.30 között (15 perc szünettel)
A Szabad Akadémia részvételi díja: bruttó 5.000 Ft
Jelentkezési határidő: 2018. szeptember 25. vagy a tanfolyam beteltéig.
A tanfolyamra maximum 60 főt tudunk fogadni. A kurzust minimum 10 fő jelentkezése esetén indítjuk.
További információ és jelentkezés: akademia@bav.hu, tel.: Szabó Krisztina, 06-20-298-2799
A regisztráció csak akkor teljes, ha megkapta a visszaigazoló emailünket. Kérjük, hogy regisztráció nélkül ne jöjjön el az eseményre, mert nem fogjuk tudjuk fogadni.
SZŐNYEGTÖRTÉNETI ELŐADÁSSOROZAT

2018. október 11-től, 10 alkalommal
Az előadássorozat során a szőnyegkészítő műhelyek kialakulásáról és fejlődéséről kezdve megismerhetik a nagy szőnyegkészítő régiók (Anatólia, Irán, türkmén törzsek, Afganisztán, Kaukázus, Pakisztán, India, Kína-Tibet) műhelyeiben készített szőnyegek főbb fajtáit, jellemző csomózási technikáit és mintakincsüket, illetve betekintést nyernhetnek a szövött szőnyegek (kilimek, falikárpitok) világába.
Előadó: Görbe Márk, művészettörténész, szőnyegbecsüs
Tematika:
- A legkorábbi szeldzsuk és kora-oszmán-török szőnyegek.
- A klasszikus oszmán-török szőnyegek.
- A 16-18. századi iráni szőnyegremekek.
- A szövött szőnyegek, kilimek.
- A nomád sátor textiliái, a türkmén és az afgán szőnyegek.
- A kaukázusi szőnyegek típusai.
- A qádzsár, az indiai és a pakisztáni szőnyegek.
- A kelet-turkesztáni, a kínai és a tibeti szőnyegek.
- Az európai kárpit- és szőnyegművészet.
Tanórák: 10 alkalom, kéthetente csütörtökön, alkalmanként 3 óra, 16.30-tól 19.30-ig
Az előadások pontos időpontja: 2018. október 11-től 2019. március 21-ig csütörtökönként (okt. 11, 25., nov. 15, 29., 2019. jan. 10., 24., febr. 7., 21., márc. 7., márc. 21.).
A tanfolyam ára: 40.000 Ft/fő
Szabad helyek száma: 5 fő
A tanfolyam helyszíne: BÁV Oktatási Kabinet (1027. Budapest, Csalogány u. 23-33.)
Jelentkezés és további információ: Rózsa Rita, akademia@bav.hu, 06-1-325-2613, 20-204-0080
HIGH-END ÓRÁK AZ ÓRAKÉSZÍTŐ SZEMSZÖGÉBŐL - Becsei Áron workshopja
Órakészítés, ahogy kevesen tudják
Áron a legújabb, egy thai óragyűjtő számára készített karóráján keresztül mutatja be, hogy a kapcsolatfelvételtől a design és a funkciók egyeztetésén át hogyan történt a tervezés, az egyes alkatrészek legyártása, tesztelése, a végső összeszerelés, majd a kész remekmű átadása Hongkongban.
A legújabb trendek a szingapúri JeweLuxe-kiállításról
Délkelet Ázsia legnagyobb ékszerfesztiválját 2018. október 12-21. között rendezik meg. A nagy óramárkák mellett idén 11 független órakészítő is meghívást kapott az AHCI-ből (Academie Horlogere Des Createurs Independants), köztük Daunvid Candaux, Ludovic Ballouard és Becsei Áron is. Az előző évben a tizenhatezer látogató több mint 6 millió dollárt költött el a kiállításon. Árontól első kézből értesülhetnek a legújabb trendekről, és a kiállításra készült legfrissebb high-end remekműveket is elhozza, sajnos csak fotókon.
A titkos új projekt
Egy svájci megrendelés kapcsán Áron már elkezdte a munkát a legújabb óráján, amelybe többek között világidő kijelzést kért is a leendő tulajdonos. A feladatot egy technikai csavarral oldja majd meg, ráadásul úgy, hogy a téli/nyári időszámítást is lehet majd követni rajta. Különleges kívánságként a járástartalék kijelzés beépítését is meg kell oldania, nem beszélve arról, hogy túl kell szárnyalnia a megrendelő barátainak korábban elkészített órái színvonalát, hogy megmutassa, milyen egy igazi remekmű.
Az új kihívásokra válaszul új technikai megoldásokat és szabadalmat dolgozott ki, erről most először beszél majd a nyilvánosság előtt. Mindezt természetesen műszaki tervekkel, képekkel és videókkal illusztrálva!
Becsei Áron
egy órás család harmadik generációja. 2008-ban lett ismert és elismert az órás világban, amikor bemutatta PRIMUS nevű karóráját, amely egy szabadalmaztatott 3 tengelyű tourbillon szerkezetet tartalmaz, és nem mellesleg az első Magyarországon készült karóra. 2009-ben az AHCI (Független Órakészítők Akadémiája-Svájc) tagjává választotta. Áron egyike azoknak az órásmestereknek, akik az órakészítés minden fázisát a saját műhelyükben végzik el a tervezéstől a kivitelezésig, legyen szó a hidak, a fogaskerekek, a csavarok, a számlapok, a mutatók, a tok és a ráma, a korona vagy éppen a csat elkészítéséről. Mindössze néhány órát készít évente: , a keze alól kikerülő remekművek tökéletesen ötvözik a a tradicionális órakészítést az elérhető legújabb technológiákkal. További információ a bexei.hu oldalon!
Helyszín: BÁV Apszisterem (Budapest, V. kerület, Bécsi utca 3.)
Időpont: 2018. október 29., hétfő 17.00-20.00 óráig (10 perc szünettel)
Az előadás a BÁV 2018. október 30-ai 2. Óraaukciójához kapcsolódik. A helyszínen az aukciós kiállítás is megtekinthető.
A Szabad Akadémia részvételi díja: bruttó 5.000 Ft
Jelentkezési határidő: a jelentkezőket befizetési sorrendben, a tanfolyam beteltéig fogadjuk.
A tanfolyamra maximum 60 főt tudunk fogadni. A kurzust minimum 20 fő jelentkezése esetén indítjuk.
További információ és jelentkezés: akademia@bav.hu, tel.: Szabó Krisztina, 06-20-298-2799
AZ ÜVEGHUTÁK TITKAI - Az üveg művészete, korok és technikák

Az üvegkészítés technikái évszázados múltra tekintenek vissza: egyeseket az idők során folyamatosan használtak, míg másokat több száz évnyi felejtés után csak a 19. században kezdtek ismét alkalmazni. Ahhoz, hogy egy üvegből készült műtárgy korát helyesen meg tudjuk határozni, ismernünk kell az üveg készítésének technológiáját, az üvegagyag fajtáit és a különböző korokban alkalmazott díszítési eljárásokat egyaránt. Szeptemberi négyrészes előadássorozatunk ezekbe ad bepillantást.
1. előadás
• Az üveg fajtái, tulajdonsági, felismerésük.
• Az üvegolvasztó kemencék.
• Az olvadt üveg kidolgozása. Az üveg fúvása, formába fújás, présfúvás.
• A fenti technológiák alkalmazása az ókortól napjainkig.
2. előadás
• A réteges üveg technológiája, alkalmazása, fürdői emlékpoharak, sommerso üvegek .
• A krakle.
• Az üveg préselése, a préselt üveg textúrája, a 19. századi préselt üvegek, híres üveggyárak
3. előadás
• A pate de verre, a mozaiküveg és a millefiori üveg készítésének technikái az ókortól napjainkig.
• A külső és belső száldíszítés technikái. A filigrán üvegek fajtái, kialakításuk módjai, alkalmazása napjainkig.
• A csiszolatok jellemzői, a hámozás kialakítása, a gravírozás fajtái, alkalmazása.
4. előadás
• Az üveg színezésének módozatai.
• Az anyagában színezett üveg fajtái, alkalmazási területei. Márványüvegek, aventurin-üveg.
• A kollodiálisan kiváló színezék. Egermann találmánya
• A zománc és a transzparensfesték.
• A természetes és mesterséges irizálás, alkalmazása a századok során.
• Fémfestékek és aranyozás.
Előadó: Ruppert Mária üvegtörténész, a BÁV Becsüs Akadémia tanára
Az oktatás helyszíne: BÁV Oktatási kabinet (1027 Budapest, Csalogány utca 23-33.)
Időpontok: szeptember 7. ,14., 21., 28. péntekenként, 16.30-18.00 óráig
A Szabad Akadémia részvételi díja bruttó: 15.240 Ft (12.000 Ft+3240 Ft Áfa)
Jelentkezési határidő: 2018. augusztus 30.
A kurzust minimum 10 fő jelentkezése esetén indítjuk.
További információ és jelentkezés: akademia@bav.hu, tel.: Szabó Krisztina, 06-20-298-2799
ÉRTÉKES SZŐNYEGEINK JAVÍTÁSA ÉS KEZELÉSE OTTHON
Öt részes szőnyegismereti tanfolyamot indítunk, hogy segítséget nyújtsunk az érdeklődőknek a szőnyegek otthoni kezeléséhez és javításához. Az alkalmanként 4 x 45 perces elméleti és gyakorlati órákon- az érdeklődők megismerhetik a keleti szőnyegek felépítését, a szőnyegek csomózási, szövési technikáit, megtanulják a szőnyegjavítás alapjait, a szőnyegtisztítás folyamatát. Segítséget kapnak a szőnyegek házi kezeléséhez, gondozásához, kisebb hibák, megbomlott szélek, rojtok kijavításához, elsajátítják a szőnyegek megőrzésének praktikáit.
A foglalkozásokat vezeti: Tumpek Etelka, textil restaurátor a Néprajzi Múzeum munkatársa.
A foglalkozások tematikai felépítése és időpontjai:
2018. február 23. 16.30-19.30
1. alkalom: vetítéssel egybekötött gyakorlati óra
- melyik szőnyeget érdemes megmentenünk? Mérlegelés érték és állapot függvényében/szempontok
- anyagismeret: szőnyegek alapanyagainak megismerése, meghatározása egyszerű módszerekkel, égetési próbákkal
- szőnyegek strukturális felépítésének ismerése (lánc és vetülékfonalaktól a kész szőnyegek szerkezeti tagolásáig)
- a szövött szőnyegek világa: szövés alapjainak megismerése, begyakorlása, palasz, kilim, slicckilim, szumák technikákkal kis egyéni mintaszőnyegek elkészítése
2018. március 2. 16.30-19.30
2. alkalom: vetítéssel egybekötött gyakorlati óra
- a csomózott szőnyegek világa: gördesz és szenné (jobbra és ballra nyitott) csomózás megismertetése, egyénileg kis mintaszőnyegek elkészítése
- szőnyegek csomózás típusának felismerése, meghatározása mintadarabokon
- csomósűrűség/finomság meghatározása
2018. március 9. 16.30-19.30
3. alkalom: vetítéssel egybekötött gyakorlati óra
- szőnyegek szélei és végei: szélek és végek szerkezete, szélszövés, erősített szőnyegszélek készítésének ismertetése, előszövés, rojtok típusai
- szőnyegeken található hibák, károsodások felismerése
- Mit tegyünk, vagy ne tegyünk, mikor forduljunk restaurátorhoz?
- szőnyegek restaurálásának, konzerválásának, kisebb sérülések szakszerű javításának technikai lehetőségei
- Mit tehetünk saját szőnyegünkért? Egyénileg hozott darabokon károsodások felmérése, lehetőségek mérlegelése, beavatkozások megtervezése
2018. március 23. 16.30-19.30
4. alkalom: gyakorlati óra
- Milyen alapanyagokra (fonalak anyaga, szálvastagsága, sodrata, ágainak száma) és szerszámokra van szükségünk?
- alapanyagok előkészítése a munkához: hogyan „öregítsük”, színezzük új fonalainkat, hogy javításunk illeszkedjen a szőnyegünk többi részéhez?
- egyénileg hozott, vagy a foglalkozáson kapott szőnyegeken/töredékeken egyszerűbb sérülések, hibák javítása (sérült szélek, károsodott előszövés és rojtozat, szakadások, vágások, kisebb lyukak szakszerű javítása)
2018. április 6. 16.30-19.30
5. alkalom: vetítéssel egybekötött gyakorlati óra
- egyénileg hozott, vagy a foglalkozáson kapott szőnyegeken/töredékeken egyszerűbb sérülések, hibák javításának folytatása, befejezése, további tennivalók megtervezése
- Hová helyezzük el szőnyegünket a lakásban? Javaslatok padlón történő és fali elhelyezéshez
- A szőnyegekre „leselkedő” veszélyek (károsító környezeti hatások, rovarok elleni védekezés), optimális környezeti paraméterek ismertetése
- Ha a szőnyegünket nem használjuk, hogy tegyük el? –tárolási javaslatok szőnyegeink állapotának megőrzéséhez
Az oktatás helyszíne: BÁV Oktatási kabinet (1027 Budapest, Csalogány utca 23-33.)
Időpontok: február 23., március 2., 9, 23, április 6. 16.30-19.30
A Szabad Akadémia díja bruttó: 38 100 Ft (30 000 Ft+ Áfa) A tanfolyam díja az anyagok (fonalak) árát is tartalmazza.
Jelentkezési határidő: 2018. február 16.
A kurzust min. 10 fő jelentkezése esetén indítjuk.
További információ és jelentkezés: szabo.krisztina@bav.hu, tel.: 06-1-325-2790
CSIPKEMŰVÉSZETI KURZUS - A CSIPKÉK MEGHATÁROZÁSA
A foglalkozást vezeti: Erdei Lilla, etnográfus
"Az Iparművészeti Múzeumban eltöltött 14 év alatt nagyon sok megkeresést kaptam a csipkékkel kapcsolatosan: Milyen típusú? Milyen régi? Mennyire értékes? Hogyan készült? Mire használhatták? Érdemes restauráltatni? Hogyan kell tárolni? Hova forduljak, ha tisztíttatni vagy javíttatni szeretném? Sokszor maguk a műtárgykereskedők sem ismerik az egyes csipkefajták közti különbséget, illetve hogy mivel érdemes foglalkozni, mit érdemes javíttatni, ami sok esetben az árképzésben nyilvánul meg." Erdei Lilla
Áprilisban 5 alkalmas csipkeművészeti kurzust indítunk, ahol az órák során az érdeklődők megismerhetik a csipkék kultúrtörténeti hátterét, illetve elsajátíthatják a csipkék meghatározásának alapjait. Az alkalmak során a másfél órás elméleti előadásokat követően, a témához kapcsolódó csipkefelismerési gyakorlatot is tartunk.
Az előadások tematikája:
- A csipke fajtái, technikai, megjelenésbeli és felhasználásbeli sajátosságaik. A művészi csipke jellemzői.
- A vert csipke története, főbb típusai, korszakolásuk és felhasználásuk – gyakorlati bemutatóval egybekötött óra
- A varrott csipke története, főbb típusai, korszakolásuk és felhasználásuk – gyakorlati bemutatóval egybekötött óra
- A magyar csipkék jellegzetessége, különleges tekintettel a 20. századi csipkefajtákra.
- A gépi és a kézi csipke közti különbség. Tárolás, tisztítás és javítás.
Az oktatás helyszíne: BÁV Oktatási kabinet (1027 Budapest, Csalogány utca 23-33.)
Időpontok: 2018. április 13., 20., 27., május 4., május 11. péntek, 16.30-18.45
A Szabad Akadémia díja bruttó: 14.000 Ft+Áfa (17.780 Ft)
A kurzust min. 12 fő jelentkezése esetén indítjuk.
Jelentkezési határidő: 2018. április 6.
További információ és jelentkezés: szabo.krisztina@bav.hu, tel.: 06-1-325-2790
A csipkeművészeti kurzus illusztrációjának forrása az Iparművészeti Múzeum.
BEVEZETÉS A MŰVÉSZI GRAFIKA FORMÁIBA
A három alkalomból álló kurzus bevezetést nyújt a művészi sokszorosított grafika technikáiba, bemutatva az egyes kifejezési formák legjellemzőbb típusait és kiemelkedő alkotóit.
Témák:
1. Magasnyomás
A fametszet és linómetszet hagyományosan radikális, expresszív kifejezési forma, ennek megfelelően használják Dürer óta. A 20. századi művészetben elsősorban az expresszionista művészek dolgoznak vele szívesen, így hazánkban például Mattis-Teutsch János, Derkovits Gyula vagy Ámos Imre. A technikához visszanyúlva a kortárs művészek is annak expresszív jellegét emelik ki.
2. Mélynyomás
A rézmetszet és rézkarc a legnagyobb technikai tudást igénylő és leginkább kifinomult grafikai formák. A Rembrandt és Goya művei által meghatározott hagyományok tovább éltek a 20. századi neoklasszicizmusban (Picasso, Szőnyi-kör), 1945 után pedig Magyarországon Kondor Béla és Maurer Dóra művészetében élte a rézkarc második reneszánszát.
3. Síknyomás
A litográfia és a szitanyomás hagyományosan a modernizmus kísérletező technikája. Első fénykora Tolouse-Lautrec működéséhez kötődik. A modern plakát megszületésének technikai hátterét a kőrajz nyújtotta, a 2. világháború után elterjedt szitanyomást pedig a pop art alkotói emelték először művészi rangra.
Előadó: Dr. Révész Emese, művészettörténész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem tanára
A tanfolyam helyszíne: BÁV Oktatási kabinet (1027 Budapest, Csalogány utca 23-33.)
Időpontok: 2018. február 2., 9. és 16. 16.30-18.00
A kurzust min. 15 fő jelentkezése esetén indítjuk, jelentkezési határidő: 2018. január 26.
A mesterkurzus díja bruttó: 7620 Ft (6000 Ft+1620 Ft Áfa)
További információ és jelentkezés: szabo.krisztina@bav.hu, tel.: 06-1-325-2790