Nyári verőfényben

2019. 05. 02.

Jávor Pál a korai magyar modernizmus egyik legérdekesebb alakja volt. Az 1880-as években született, vele egykorú generációból került ki a neós nagybányaiak, a magyar Vadak és a Nyolcak festőtársaság java.

Ők honosították meg Magyarországon a francia és német példákat követő modernizmust. Jávor korai halála okán kevéssé ismert életművének jelentős részét ma még ismeretlen magángyűjtemények rejtik. Pedig az életmű több száz olajfestményt és grafikát ölel fel, amelyek 1901-től napjainkig a legrangosabb hazai kiállítóhelyeken kerültek bemutatásra.

A művész ezen kívül több falképet és nagyszámú folyóirat-illusztrációt is készített. A számos művészcsoport közül, amelyeknek Jávor tagja volt, a Magyar Impresszionisták és Naturalisták Köre a legjelentősebb. A MIÉNK 1908 és 1910 között működve, a korszak egyik legprogresszívebb művészalakulataként vált híressé. Jávor itt a modern magyar művészet legnagyobb mestereivel együtt, többek között Szinyei Merse Pál, Ferenczy Károly, Csók István, Kernstok Károly és Vaszary János társaságában mutathatta be legújabb műveit a budapesti Nemzeti Szalonban.

Paul Gauguin 1907-es budapesti gyűjteményes kiállítása nemcsak Jávor számára hatott a megvilágosodás erejével, de a nagybányai alapító mesterek közül Iványi-Grünwald Bélát és Thorma Jánost is művészi alapállásának teljes revíziójára késztette. Gauguin színgazdag, posztimpresszionista, szintetizáló művészete, mint oly sok fiatal művészt ekkor, Jávort is azonnali művészi válaszra sarkallta. Így a budapesti Könyves Kálmán Szalonban a Gauguin-tárlatot közvetlenül követő híres Ifjúság című, a korabeli fiatal modern magyar festők legújabb műveit felsorakoztató kiállításon két friss szellemű plakátrajzával jelentkezett. Az ekkor bemutatott Művészmajális és a Gauguin kiállítás című plakátok művészetének az akkori legmodernebb irányba való fordulását reprezentálták. Jávor Pál most aukcióra kerülő, eddig lappangó színpompás tájképe már egyértelműen magán viseli a nagy posztimpresszionista triász: Paul Cézanne, Vincent van Gogh, de leginkább Paul Gauguin művészetének értő ismeretét és megtermékenyítő hatását.

Jávor Pál (Arad, 1880 – Budapest, 1923): Nyári verőfényben, 1910 körül, olaj, vászon, 50 x 60 cm. Jelezve balra lent: Jávor. Kikiáltási ára: 380 000 Ft

Jávort az eredeti címe hiányában Nyári verőfényben elnevezést kapott remek olajfestménye, valamint kevés számú ismert műve egytől egyig kivételes művészi kvalitásokkal és magasfokú festőtechnikai tudással megáldott alkotónak mutatja. Életének első és egyben utolsó gyűjteményes tárlatára, a budapesti Ernst Múzeumban került sor 1916-ban. Festményei és rajzai pedig legutoljára az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat jóvoltából, 1923-ban a budapesti Műcsarnokban kerültek összegyűjtésre és bemutatásra, a művész hagyatéki kiállítása alkalmával. Jávor életművének feldolgozása a hazai művészettörténet egyik jelentős adóssága.