Műtárgyszakértőink kedvencei a tavaszi aukcióról

2019. 05. 10.

Mit vinnének haza szakértőink a 74. Művészeti aukció műtárgyai közül?

Zsolnay virágtartó díszedény – Farkas Judit, műtárgy- és ékszerbecsüs, Szent István Antikvitás

Már rátalálni is erre a darabra  meghatározó élmény volt, hiszen  a maga átütő, monumentális formájában is lenyűgöző dísztárgy. Ezt a hatást még emeli a kígyók naturalisztikus, magas kvalitású megformálása és a csodálatos eozinmáz .

Zsolnay virágtartó díszedény, állvánnyal (283). Formába ontott pirogránit. Négyszögletes fa talpon lándzsalevelekkel díszített talapzat, kétoldalt gránátalmán osztozó puttókkal. Részben savmaratott, nagyméretű, ovális virágtartón ismétlődő, plasztikus lándzsaleveles peremdíszek, oldalán napraforgó csokor, valamint tekergődző kígyópár. Egész felületen többrétegű, színes eozinmázakkal festett. Apróbb restaurálásokkal. Feltehetően Kapás Nagy Mihály formaterve, 1898. Mindkét darabon masszába nyomott 2441 (a Terracotta fazonkönyvben 1898. évi formaszám), valamint állványon masszába nyomott Zsolnay öttorony es Sz. István M. jelzéssel. Zsolnay, Pécs, 1898. M.: 125 cm, talapzat M.: 54 × 30 × 54,5 cm, virágtartó M.: 81 × 30 × 56 cm. Kikiáltási ára: 8 000 000 Ft

Shibayama díszedények – Mireisz Viktória, műtárgyszakértő, BÁV Aukciósház

Nagyon szeretem a japán művészetet, többek között éppen az ilyen finom tárgyak miatt. Ez a két kis díszedény Japánban, Shibayama városában készült a 19. század végén. Érdemes megnézni az oldalán az elefántcsont alapra készült aprólékos növény-, pillangó- és madárábrázolásokat, amelyek gyöngyház, korall és rekeszzománc felhasználásával készültek.

Japán díszedény – Shibayama (260). Ezüst, 120,8 g. Kerek talpon öblös vázatest, kétoldalt plasztikus, cizellált es vésett pillangókkal. Oldalán medalionokban elefántcsont alapon gyöngyház, korall es elefántcsont applikációkkal kirakott virágzó gyümölcsfák, vízinövények, krizantémok és faágakon ülő madarak. Felületén elszórtan, színes rekeszzománccal festett virágdíszek. Apró horpadások, a berakások es a rekeszzománc hiányos. Restaurált. Alján készítői jelzés: 正次 Masatsugu. Japán, Meiji-kor, XIX. század vége. M.: 10,5 cm. Kikiáltási ára: 80 000 Ft
Japán díszedény – Shibayama (259). Ezüst, bruttó 210 gr. Három lábon álló kerek talpon amfora formájú edény, kétoldalt zománccal festett egzotikus madarakkal. Oldalán medalionokban elefántcsont alapon gyöngyház, korall es elefántcsont applikációk: virágkosár és madárábrázolás. Felületén elszórtan, színes rekeszzománccal festett virágdíszek. Apró horpadások, a berakások és a rekeszzománc hiányos. Restaurált. Alján készítői jelzés. Japán, Meiji-kor, XIX. század vége. M.: 16 cm. Kikiáltási ára: 120 000 Ft

Amalric Walter névjegytartója – Nagy Tamás, műtárgyszakértő, a BÁV Aukciósház vezetője

A pâte de verre az üvegművészet egy különleges díszítő eljárása, amely fénykorát a szecesszió idején, a századfordulón élte.  A  francia szó jelentése üvegpaszta, amely nem más, mint porrá őrölt üveg, esetleg színezőanyag, illetve speciális, az alacsony hőfokon történő olvadást elősegítő adalék keveréke. Ezt az elegyet formába helyezik, és lassan hevítve összeolvasztják, majd a kihűlést követően a kész tárgyat kiveszik a formából. A technika egyik legelkötelezettebb képviselője a francia üvegművész, Victor Amalric Walter (1870-1959) volt, aki az első világháború után megalapította saját üvegstúdióját szülővárosában, Nancy-ben, majd itt folytatta a munkát Henri Bergé-vel és más tervezőkkel. Több mint 500 modellt fejlesztett ki ekkor, legtöbbjüket Bergé-vel, de mindegyikből csupán néhány darab készült.  Nagyon ritkán kerül a kezünkbe ilyen különleges tárgy, amely ötletes, időtálló és egy modern lakásban is megtalálja a helyét.

Francia szecessziós névjegytartó - Pihenő szalamandra (197). Pâte de verre - különféle színű üvegporok formába olvasztásával készült üveg kisplasztika. Jelzett: Walter, Nancy és oldalán H. Berge jelzéssel. Amalric Walter, Nancy, 1920 körül. M.: 21 × 15,5 × 2 cm. Kikiáltási ára: 250 000 Ft

Empire fűszertartók – Fekete Krisztián, ékszer és nemesfém szakértő

Nagyon érdekes számomra, hogy milyen történetek húzódhatnak meg az egyes tárgyak mögött, és hogy ezek a tárgyak  hogyan kerülnek végül egymás mellé. A katalógus 578. és 579. tételei mögött is lappang valami hasonló. Mert bár első pillantásra úgy tűnik, hogy egy készlet darabjaiként ugyanazt az asztalt díszítették, közelebbről látszik, hogy más kezek munkái. A jelzéseket megvizsgálva pedig egyértelművé válik, hogy az egyik 1800 körül Trencsénben, a másik pedig 1820-ban 150 km-rel arrébb, Rimaszombatban készült. Érdekes, hogy a tulajdonos, aki valószínűleg valamilyen oknál fogva egészen más élethelyzetbe került, mégis fontosnak tartotta, hogy a már meglévő empire sótartója mellé készíttessen két évtizeddel később egy hasonlót.

Trencséni empire fűszertartó (578). Ezüst, 89 g., belsejében tűzaranyozva. Négy stilizált levéldíszes, kihajló lábon álló ovális tálka, peremen hengerelt díszítménnyel. Alján jelzett: Trencsén, 1800 körül, Samuel Huszár. Kőszeghy: 2117, 2127. M.: 7,4 × 5,3 × 3,5 cm. Kikiáltási ára: 40 000 Ft
Rimaszombati empire fűszertartó (579). Ezüst, 94 g., belsejében tűzaranyozva. Négy stilizált levéldíszes, kihajló lábon álló, belsejében osztott, ovális tálka. Alján jelzett: Rimaszombat, 1820 korul, Josephus Hudetzius. Kőszeghy: 1876, 1897. M.: 7,5 × 5,4 × 3,7 cm. Kikiáltási ára: 45 000 Ft

A tárgyak a 74. Művészeti Aukción kerülülnek árverésre május 14-15-én a MOM Kulturális Központban.