Műtárgypiaci trendek 2019-ben

2019. 03. 08.

Minden korszakban – legyen épp válság vagy jólét –, az emberek nagy része azt keresi, hová helyezhetné el a pénzét úgy, hogy biztonságban legyen, ne veszítsen az értékéből, sőt szükség esetén könnyen hozzá is tudjon férni.

Mások, az értékőrzésen túllépve, azt kutatják, hogyan csinálhatnának a pénzükből még többet. Jó hírünk van, a műtárgypiac ugyanis a trezorálóknak és a befektetőknek egyaránt kínál lehetőségeket.

Ráadásul a műtárgyak, amellett, hogy értékállóak, egy erős hozzáadott értékkel is bírnak: esztétikai élvezetet okoznak, szépek, kifejezőek, örömérzést vagy épp gondolkodnivalót csempésznek a mindennapjainkba. Épp emiatt, még ha befektetésként is vásárolunk, érdemes olyan műtárgyat választani, amely megszólít, amely tetszik nekünk. Ez nemcsak azért nem okoz nehézséget, mert rendkívül széles a paletta, mindenki találhat ízlésének megfelelő művészeti alkotást, hanem az is megkönnyíti a dolgot, hogy a trendek sosem szakadnak el attól, „ami a levegőben van”. Abból a korszakból lesz trend, amelynek a problémaköre, és így a művészei által adott válaszok is, hasonlítanak az aktuális korunk problémáira. Egy kézenfekvő példa: ha a keleti hatás terjed a világban, akkor a keleti művészet is az érdeklődés homlokterébe kerül, mert segít megérteni a keleti gondolkodásmódot. 

Még egy dolog befolyásolja erősen a műtárgypiac trendjeit: a divat és a lakberendezés változása. A modern építészet, a minimalista lakásbelsők, az üvegekkel határolt terek, az alacsonyabb belmagasságok alapvetően átrendezték a klasszikus műtárgypiac irányait, és a kortárs művészet felé terelték az érdeklődést. Így a nemzetközi piacon az elmúlt évtized a kortárs művészet megerősödéséről szólt, s ez a hatás lassanként begyűrűzik hozzánk is. Ha befektetésről van szó, olyan ez, mint a magas kockázatú részvényvásárlás, sokat lehet nyerni egy fiatal kortárs művészbe való invesztálással, de nincs biztosíték semmire.  

A nemzetközi színtéren elemzésekkel és adatbázisokkal segítik a műtárgypiaci befektetőket. Ilyen kapaszkodó például az Art Market Research Art 100 Indexe, amely szerint azok, akik 2018-ban művészetbe fektették a pénzüket, átlagosan 10,6 százalékos hozamot könyvelhettek el. Ezt számos példa bizonyítja az elmúlt évből. 2018 végén több aukciós rekord is megdőlt, így például a 81 éves brit David Hockney több mint 90 millió dollárért eladott hetvenes évekbeli képével a valaha legdrágábban aukción eladott élő művész lett, forgalma pedig azonnal 225 százalékkal emelkedett. Példája a hazai piacra nézve is irányadó: a magyar kortárs művészetben a még élő, idős mesterek 70-es, 80-as évekbeli munkái jelentik az egyik legjelentősebb emelkedő trendet, amelyet a Ludwig Múzeum idei első nagy kiállítása – az Iparterv 50+ – még jobban megerősít majd.

A klasszikusok közül a globális piacon az 1910-es, 20-as évek, a konstruktivizmus, az absztrakt és az avantgarde a legkeresettebb irány. Ez szintén átfordítható a hazai viszonyokra. 2019 a Bauhaus alapításának 100 éves évfordulója, minden alkotó, minden mű, amely ide köthető, egész biztosan kurrens lesz az idén. A geometrikus absztrakt változatlanul trendi, talán azért, mert amikor a világban nagy a rendetlenség, a művészet által felmutatott rend megnyugatóan hat. Szerencsénkre Magyarországon a geometrikus absztrakt jelenléte erős és kvalitásos, érdemes szemezgetni belőle. Vasarely és az op-art sikere a nemzetközi piacon a tavalyi év egyik markánsan kirajzolódó jelensége volt, amit tovább fog erősíteni, hogy a Pompidou 2019-ben életműkiállítást szentel a művésznek. Vasarely a miénk is, itthon is lesz kiállítása, Pécsett és Budapesten is, és művei itthon is hozzáférhetőek. Így például a BÁV decemberi kortárs aukcióján is rendkívül jól szerepeltek.   

Hazánkban folytatódni fog az a trend is, amelyet úgy foglalhatnánk össze, hogy a papíralapú műtárgyak (grafikai művek, plakátok és a fotográfia) előbb-utóbb a helyükre kerülnek. A BÁV hagyományosan februárban tartotta nagy sikerű grafikai aukcióját, és 2017-ben elsőként vágott bele a tematikus plakátárverésekbe is. A filmplakátok és a reklámplakátok gyűjtése hosszútávon befektetésként is működni fog, mert ezek még mindig alulértékeltek. A fotográfia a nemzetközi színtér egyik leginkább fejlődő területe. Itthon csak most kezd megjelenni a galériák tereiben, de nagyon is érdemes figyelemmel kísérni, hiszen a magyar fotográfia világszínvonalú.

A legigazibb trend azonban mindenekelőtt a „good mixing” azaz minden korszakból, minden műfajból minőségi tárgyak kiválasztása.

A cikk az 1773 Magazin tavaszi számában jelent meg!

Az újságot keresse a  műtárgy- és ékszerboltjainkban vagy olvassa el online a www.bav.hu/1773 oldalon!