Ékszer, ami gondolkodásra késztet

2019. 10. 22.

Új Szabad Adadémia tanfolyam indul Spengler Katalinnal!

1. előadás (november 29.)
Klasszikus ékszer – kortárs ékszer
A (kortárs) ékszer kulturális jelentése, értékreceptje

Az ékszer önálló esztétikai egység, melyet nem terhelnek a financiális szempontok, a státusz, a divat, csak a mű létezik, önmaga. Az ékszer jóval túlnő egy divatcikk szerepén, nem tekinthetjük pusztán öltözék-kiegészítőnek. Ahhoz, hogy megértsük a kortárs ékszert, úgy kell értelmeznünk, megközelítenünk, mint bármely más művészeti produktumot. A kortárs ékszer egyrészt konceptuális projekt, másrészt az anyaggal való kísérlet, továbbá szociális kommentár a jelenhez, ugyanakkor a múlthoz való kulturális kapcsolatot is megteremti. Az ékszer intellektuális konfrontáció a környezettel. A benne kifejeződő művészi megnyilatkozással azonosulni a kortárs ékszer viselésének előfeltétele.

TED NOTEN: Nyaklánc, 2010

TED NOTEN: Nyaklánc, 20102. előadás (december 6.)
A kortárs ékszertervezés legjellemzőbb trendjei
Történetek ékszerben elmondva - a narratív ékszer

Amikor múzeumban, galériában látunk egy-egy nagy méretű, a konvencionálistól eltávolodó ékszert, föltámadhat bennünk az a kérdés, hogy a tervező gondolt-e egyáltalán arra, hogy valaki viselni fogja az ékszert. A kortárs ékszer emancipációját követően a művészek öntudatosabban, a piacon új pozíciókat kialakítva terveznek ékszereket, függetlenebbek a megbízóktól, a konvencióktól, a divattól. Az ékszertervező művész lett, aki akarja a művészi szabadságot, és művét elsősorban nem a viselő élvezetének kedvéért hozza létre. A kortárs ékszer viselői, gyűjtői is úgy tekintenek a tárgyakra, mint jelekre, mint egy sajátos kommunikáció lehetőségére. Az, hogy az ékszer esetleg provokatív, növelheti a vonzerejét.

MELANIE BILENKER: Bross, 2008

 

3. előadás (december 13.)
A kortárs ékszer 21. századi mesterei
Robert Baines, Manfred Bishoff, David Bielander, Lisa Walker

A kortárs ékszer maga mögött hagyta az alkalmazott művészet és az aranyművesség mesterségének korlátait, mégis megőrizte, továbbviszi legjobb hagyományait. A 21. századi tervezők belemerülnek a történelembe, amelyet gazdag forrásnak tekintenek, kutatják a szépség, a luxus, az érték fogalmát, a meséket, a legendákat, a mítoszokat; újrainterpretálják a történelmi ornamentumokat mai anyagokkal, technikával a kortárs gondolkodás jegyében.

ROBERT BAINES: Gyűrű, 2012

 

Előadó: Spengler Katalin, művészeti tanácsadó, műgyűjtő
Tanórák: 3 alkalom, péntekenként, alkalmanként 1,5 óra, 17.00-tól 18.30-ig
Az előadások helyszíne: BÁV Oktatási kabinet (1027 Budapest, Csalogány utca 23-33.)
Időpontok: 2019.nov.29, dec.6 és dec.13.
A Szabad Akadémia részvételi díja bruttó: 12.000 Ft
Jelentkezési határidő: A jelentkezés a befizetések sorrendjében történik. A tanfolyamra max. 40 főt tudunk fogadni.
Az előadássorozat minimum 15 fő jelentkezése esetén kerül megtartásra.
További információ és jelentkezés: akademia@bav.hu, tel.: 06-1-325-2613 (Jelentkezésével elfogadja a BÁV adatkezelési tájékoztatóját, mely a következő linken olvasható: http://bav.hu/bavakademia )